Vizuální typ:
Potřebuje slovo vidět, převážně používá přehledy, tabulky, seznam slovíček, grafická znázornění, prezentace.
Poslechový typ:
Potřebuje slovo slyšet, systém jazyka si tvoří „v hlavě“, upřednostňuje hravý dril, celistvý projev. Gramatiku procvičíme v rámci konverzačních témat.
Pohybový typ:
Potřebuje slovo zažít, využívá svalovou paměť, má rád dramatizaci konverzačních témat, pohybové a slovní asociace.
Někteří z nás budou vědět něco o různých druzích paměti. Učební typ je něco podobného. Každý z nás má přijímač založený na jistém principu. Tento přijímač je zodpovědný za kvalitu přijímaného „signálu“ – informace. Pokud je dobře vyladěn, přijímá informace kvalitně a ukládá je spolehlivě.
Každý přijímač má své dominantní rysy. Některý dává přednost vizuálním vjemům, jiný zas preferuje audio. Stejně tak každému z nás pomáhá v zapamatování si nových vjemů – informací něco jiného. Jedni nutně potřebují vidět slovo napsané, pak jsou schopni si ho zapamatovat, jiní tento druh informace vůbec nepotřebují – naopak – může je to i mást – potřebují slovo slyšet, případně si vytvořit sluchovou asociaci. První jsou tzv. vizuální učební typ, libují si v tabulkách a přehledech. Mají rádi „jasno“.
Druzí jsou dominantní poslechový typ. Některá cvičení, ve kterých si vizuální „lebedí“, poslechové typy doslova matou, proto taková cvičení nahrazuji jinými, pro ten který učební typ „přátelštějšími“ – nikoli lehčími nebo že bych je vynechala úplně!
Pokud bych jako lektor trvala na tom, že student musí pracovat s nevhodnými úkoly, dalo by se to s úspěchem přirovnat k tomu, kdybych takovému studentu svázala ruce a nohy a hodila ho do vody, aby plaval. Stejně neplodné, ba dokonce škodlivé, mohou mít takové praktiky následky. Většina z nás si to pamatuje z klasického školství, kde byl (a bohužel stále je) prostor i pro „slepé“ kantory – bez urážky těch vidoucích 🙂
V praxi se jen zřídkakdy objeví čistý učební typ. Většina z nás je kombinací několika typů, kdy jeden je zpravidla dominantní. Ten potom nejvíce ovlivňuje naše učení.
Má dlouholetá praxe mi dala mnoho příležitostí různé učební typy zkoumat a naučit se je rozlišit. Během let jsem si vytvořila databázi různých učebních materiálů, které pokrývají různé výukové metody – je kam sáhnout pro pomoc, když učebnice nestačí.